Skala EV
EV – exposure value, czyli wartość ekspozycji to skala ekspozycji fotograficznej oraz nazwa jednostki miary w fotografii.
Skala EV z którą najczęściej można się spotkać przyjmuje wartości od -6 do +17 – oczywiście teoretycznie nie ma limitu zarówno dla wartości ujemnych jak i dodatnich. EV jest również skalą logarytmiczną co oznacza, że zwiększenie ekspozycji o 1 spowoduje dwukrotny wzrost ilości światła wpadającego na matrycę (x*2). Z kolei zmniejszenie ekspozycji o 1 spowoduje zmniejszenie ilości wpadającego światła o połowę (x/2).
Punkt 0 na skali EV oznacza odpowiednie naświetlenie matrycy światłoczułej przy czułości ISO równej 100, czasie ekspozycji wynoszącym 1s oraz przysłonie ustawionej na f/1.
Przykłady dla skali EV
W poniższej tabeli znajdują się przykłady występowania natężenia światła wyrażonego w skali EV co powinno ułatwić ewentualne obliczenia czasów otwarcia migawki, wartości przysłony – dla obliczeń należy przyjąć wartości czułości ISO równą 100.
EV | Przykład |
---|---|
-6 | Krajobraz nocny księżyc w 2 lub 4 fazie (sierp) |
-5 | Zorza polarna o średniej jasności |
-4 | Bezchmurna noc z księżycem fazie między kwadrą a pełnią |
-3 | bezchmurna noc z księżycem w pełni |
-2 | bezchmurna noc z księżycem w pełni mocno odbijające światło tło (plaża, śnieg) |
-1 | Koniec błękitnej godziny (niebieskiej godziny) |
0 | Późna błękitna godzina (niebieskiej godziny) |
1 | Środek błękitnej godziny (niebieskiej godziny) |
2 | Panorama miasta widziana z daleka, mocne oświetlenie uliczne |
3 | Wnętrze oświetlone słabym światłem zewnętrznym |
4 | Nocne podświetlenie pomników, rzeźb, fontann itp |
5 | Typowe oświetlenie wnętrza |
6 | Jasne oświetlenie wnętrza |
7 | Wesołe miasteczko nocą |
8 | Jasno podświetlone reklamy zewnętrzne i witryny sklepowe |
9 | Oświetlenie stadionów i imprez sportowych |
10 | Chwila po zachodzie słońca w bezchmurny dzień |
11 | Światło słoneczne w mglisty, pochmurny dzień |
12 | Chwila przed zachodem słońca w bezchmurny dzień |
13 | Dzień średnio zachmurzony |
14 | Lekka mgła |
15 | Słoneczny dzień, bezchmurne niebo |
16 | Słoneczny dzień, bezchmurne niebo, jasne odbijające tło na przykład plaża |
17 | Słoneczny dzień, bezchmurne niebo, jasne mocno odbijające tło na przykład śnieg |
W przypadku niektórych aparatów lub obiektywów producenci podają minimalną wartość światła przy której dobrze zadziała autofokus właśnie w wartości EV, powyższa tabelka pomoże zobrazować w jakich minimalnych warunkach użyjemy autofokusa gdy producent określił tą wartość na przykład na -3EV
Skala EV a ekspozycja
W ostatniej tabeli można znaleźć wartości ekspozycji EV dla różnych wartości przysłony oraz czasu otwarcia migawki, co może ułatwić dobranie odpowiednich wartości.
f/1.0 | f/1.4 | f/2 | f/2.8 | f/4 | f/5.6 | f/8 | f/11 | f/16 | f/22 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 sec. | -6 EV | -5 EV | -4 EV | -3 EV | -2 EV | -1 EV | 0 EV | 1 EV | 2 EV | 3 EV |
30 sec. | -5 EV | -4 EV | -3 EV | -2 EV | -1 EV | 0 EV | 1 EV | 2 EV | 3 EV | 4 EV |
15 sec. | -4 EV | -3 EV | -2 EV | -1 EV | 0 EV | 1 EV | 2 EV | 3 EV | 4 EV | 5 EV |
8 sec. | -3 EV | -2 EV | -1 EV | 0 EV | 1 EV | 2 EV | 3 EV | 4 EV | 5 EV | 6 EV |
4 sec. | -2 EV | -1 EV | 0 EV | 1 EV | 2 EV | 3 EV | 4 EV | 5 EV | 6 EV | 7 EV |
2 sec. | -1 EV | 0 EV | 1 EV | 2 EV | 3 EV | 4 EV | 5 EV | 6 EV | 7 EV | 8 EV |
1 sec. | 0 EV | 1 EV | 2 EV | 3 EV | 4 EV | 5 EV | 6 EV | 7 EV | 8 EV | 9 EV |
1/2 | 1 EV | 2 EV | 3 EV | 4 EV | 5 EV | 6 EV | 7 EV | 8 EV | 9 EV | 10 EV |
1/4 | 2 EV | 3 EV | 4 EV | 5 EV | 6 EV | 7 EV | 8 EV | 9 EV | 10 EV | 11 EV |
1/8 | 3 EV | 4 EV | 5 EV | 6 EV | 7 EV | 8 EV | 9 EV | 10 EV | 11 EV | 12 EV |
1/15 | 4 EV | 5 EV | 6 EV | 7 EV | 8 EV | 9 EV | 10 EV | 11 EV | 12 EV | 13 EV |
1/30 | 5 EV | 6 EV | 7 EV | 8 EV | 9 EV | 10 EV | 11 EV | 12 EV | 13 EV | 14 EV |
1/60 | 6 EV | 7 EV | 8 EV | 9 EV | 10 EV | 11 EV | 12 EV | 13 EV | 14 EV | 15 EV |
1/125 | 7 EV | 8 EV | 9 EV | 10 EV | 11 EV | 12 EV | 13 EV | 14 EV | 15 EV | 16 EV |
1/250 | 8 EV | 9 EV | 10 EV | 11 EV | 12 EV | 13 EV | 14 EV | 15 EV | 16 EV | 17 EV |
1/500 | 9 EV | 10 EV | 11 EV | 12 EV | 13 EV | 14 EV | 15 EV | 16 EV | 17 EV | 18 EV |
1/1000 | 10 EV | 11 EV | 12 EV | 13 EV | 14 EV | 15 EV | 16 EV | 17 EV | 18 EV | 19 EV |
1/2000 | 11 EV | 12 EV | 13 EV | 14 EV | 15 EV | 16 EV | 17 EV | 18 EV | 19 EV | 20 EV |
1/4000 | 12 EV | 13 EV | 14 EV | 15 EV | 16 EV | 17 EV | 18 EV | 19 EV | 20 EV | 21 EV |
1/8000 | 13 EV | 14 EV | 15 EV | 16 EV | 17 EV | 18 EV | 19 EV | 20 EV | 21 EV | 22 EV |
Informacje podane w tabeli nie uwzględniają zmian głębi ostrości oraz wpływu na zamrożenie/rozmycie obiektów pozostających w ruchu (motion blur), aby uzyskać minimalną głębię ostrości należy zbliżyć się do lewej krawędzi tabeli, przeciwna strona tabeli będzie odpowiadania dla fotografii krajobrazowej, gdzie króluje duża głębia ostrości. W przypadku gdy chcemy fotografować obiekty będące w ruchy należy odczytywać informacje z dolnej części naszej tabeli z kolei rozmycie ruchu pozwoli wyszukanie wartości z górnej części tabeli.
Zastosowania
Każdy nowoczesny aparat cyfrowy czy to najnowszy bezlusterkowiec czy aparat w tanim smartfonie jest w stanie sam zmierzyć natężenie światła i odpowiednio ustawić parametry ekspozycji. Poniżej znajdziecie kilka przypadków które wyjaśnią, jak korzystać ze zdobytej wiedzy:
- chcemy manualnie ustawić aparat wykonując zdjęcie portretowe na plaży w słoneczny bezchmurny dzień. Z pierwszej tabeli wiemy, że natężenie światła wyniesie około 16 EV, w związku z tym z drugiej tabelki wybieramy wartości właśnie 16 EV. Wykonując zdjęcie portretowe najlepiej użyć maksymalnie otwartej przysłony na przykład f/2.8, dla takich wartości czas otwarcia migawki wynosi 1/8000s oczywiście pamiętając, aby czułość ISO ustawić na 100.
- Ustawiamy manualnie aparat tak aby wykonać zdjęcie na stadionie oświetlonym sztucznym światłem, natężenie światła dla tej sytuacji zdjęciowej wyniesie 9 EV. Chcemy również uzyskać następujące efekty:
- Zamrozić ruch (przyjmujemy czas otwarcia migawki na 1/1000 sekundy),
- Wyciąć obiekt (sportowca) z tła stosując płytką głębię ostrości (przysłona ustawiona na f/2.8)Dla powyższych założeń natężenie światła powinno wynosić 13 EV, czyli dużo więcej niż zapewni nam oświetlenie stadionowe. Brakujące 4 EV uzyskamy podnosząc czułość ISO do wartości 1600. Wynika to z faktu, że dane podane drugiej tabeli zostały obliczone dla wartości ISO 100, każde podniesienie wartości ISO dwa razy powoduje zwiększenie EV o 1. W naszym przypadku musimy podnosić ISO o 4 EV, czyli ze 100 na 200 (+1 EV), z 200 na 400 (kolejne +1 EV), z 400 na 800 (kolejne +1 EV) oraz ostatecznie z 800 na 1600 (kolejne +1 EV) co daje razem +4 EV