Obrazek nagłówka

Format TIFF

Format TIFF (Tagged Image File Format) został opracowany przez firmę Aldus w 1986 i jest jednym z najbardziej uniwersalnych formatów graficznych do zapisu grafiki rastrowej. Jedną z głównych zalet tego formatu jest możliwość bezstratnej kompresji plików, możemy wybierać wśród następujących metod kompresji:

  • Brak kompresji,
  • Kompresja RLE (bezstratna),
  • Kompresja LZW (bezstratna),
  • Kompresja ZIP (bezstratna)
  • Kompresje CCITT Group 3 i Group 4 (bezstratna),
  • Kompresja JPEG (stratna)
Różne opcje zapisu formatu TIFF programu Capture One 20

Wydawać by się mogło, że kompresja JPEG w tym przypadku mija się z celem jednak w praktyce może ona być często używana, ponieważ format TIFF umożliwia zapis w jednym pliku kilku obrazów jednocześnie dzięki czemu można zapisać na przykład miniaturkę stosując kompresję JPEG a główny plik może używać innego rodzaju kompresji. Dodatkowo format ten posiada możliwość umieszczenia tekstu (opisu niewidocznego na zdjęciu, podobnie jak w danych EXIF) oraz tagów.

Nie wszystkie opcje zapisu formatu TIFF są dostępne w programach graficznych, zazwyczaj znajdziemy kilka podstawowych lub najbardziej odpowiednich dla konkretnego oprogramowania.  Z kolei możliwość bezstratnego zapisu plików, mimo iż jest bardzo pożądana posiada jedną bardzo dużą wadę nawet zapis z użyciem kompresji bezstratnej generuje pliki większe niż w przypadku formatu JPG.

Przykładowy plik graficzny

Powyższy przykładowy plik o wymiarach 10994 na 3658 pikseli w przypadku zapisu w formacie JPEG o stopniu kompresji równym 100 posiada wielkość 34,7 MB. Z kolei ten sam plik zapisany jako TIFF z kompresją bezstratną LZW ma wielkość już 105,7 MB

Metoda kompresji
brakJEGZIPLZW
Wielkości pliku dla formatu TIFF z różnymi ustawieniami kompresji
121,6 MB34,7 MB89,3 MB105,7 MB

Pliki TIFF są najczęściej używane w DTP ze względu na możliwość zapisu obrazu w postaci CMYK. Oczywiście uniwersalność formatu pozwala wybrać z szerszej gamy:

  • CMYK
  • RGB
  • YCbCr

Dodatkowo możliwy jest zapis z rozdzielczością 16 bitów na kanał co daje aż 281 462 092 005 375 kolorów (281 bilionów).

Mimo że format ten wydaje się dość skomplikowany idealnie nadaje się do zapisu plików które później chcemy oddać do wywołania w labie. Ustawienia których ja używam to:

  • kompresja bezstratna ZIP lub LZW
  • 8 bitów na kanał
  • profil kolorów AdobeRGB

Jest to najbardziej uniwersalne ustawienie eksportu jednak polecam wcześniejsze skontaktowanie się z labem który będzie drukował nasze zdjęcia aby dowiedzieć się jakie ustawiania dają najlepsze rezultaty w ich przypadku.

Zapisz się do newslettera

Zapisując się do newslettera, akceptujesz politykę prywatności