Pliki RAW dla początkujących

Format RAW to format pozwalający na najbardziej zaawansowaną obróbkę zdjęć stosowany w praktycznie wszystkich zaawansowanych aparatach cyfrowych.

Krzysztof Turek

Każdy aparat, zarówno lustrzanki bezlusterkowce, jak i bardziej zaawansowane kompakty, oferuje możliwość zapisywania zdjęć w dwóch głównych formatach: JPG i RAW. JPG to format, w którym zdjęcia są mocno skompresowane i przetworzone przez procesor aparatu, aby natychmiast wyglądały dobrze. RAW to format, w którym zapisywane są surowe dane bez żadnej obróbki.

Formaty RAW różnią się od siebie, każdy producent aparatu ma swój własny format RAW. Na przykład, Sony używa formatu ARW, Nikon NEF, a Canon CR2 lub CR3. Jednak zapisane tam dane zawsze zawierają to samo, czyli dane wprost z matrycy, różnica jest tylko w ich opakowaniu, dlatego producent aparatu, czy może bardziej precyzyjnie format jaki stworzył nie ma znaczenia przy korzystaniu z formatu RAW.

Jednym z głównych rozróżnień między formatem JPG a RAW jest rozmiar pliku. Pliki RAW są znacznie większe niż JPG. To zaleta, ponieważ więcej danych zostaje zapisanych bezpośrednio z matrycy aparatu. Jednak należy pamiętać, że przez to wymagają one więcej miejsca na karcie pamięci lub dysku komputera.

Format RAW zawiera nie tylko surowe dane z matrycy, ale także miniaturkę zdjęcia dla podglądu na ekranie LCD aparatu oraz dane EXIF. EXIF zawiera informacje o aparacie, obiektywie, czasie otwarcia migawki, przysłonie i innych parametrach.

Główną wadą zdjęć zapisanych w formacie RAW jest to, że wymagają one wywołania. Oznacza to otwarcie ich w programach do obróbki, takich jak Lightroom, Capture One, Photoshop lub GIMP, i dostosowanie parametrów, takich jak kontrast i jasność. Wiele programów oferuje jednak automatyczną obróbkę już przy otwieraniu plików RAW.

Format RAW jest idealny dla tych, którzy myślą o fotografii w sposób bardziej ambitny i profesjonalny. To także dobry wybór, jeśli chcesz zachować dane na przyszłość, ponieważ masz surowy dostęp do informacji z matrycy. Natomiast w sytuacjach, gdzie musisz robić wiele zdjęć w krótkim czasie, na przykład w fotografii sportowej, JPG może być bardziej odpowiedni ze względu na mniejszy rozmiar plików i większą ilość zdjęć które można wykonać w serii.

Najważniejsze zalety formatu RAW:

   – Format RAW zawiera surowe dane z matrycy, co daje pełną kontrolę nad obróbką zdjęcia.

   – RAW jest zawsze skompresowany bezstratnie lub wcale, co oznacza brak utraty jakości.

Warto eksperymentować z formatem RAW, szczególnie jeśli chcesz uzyskać pełniejszą kontrolę nad swoimi zdjęciami. Pamiętaj, że fotografowanie to sztuka, która rozwija się w miarę Twojego doświadczenia, więc baw się aparatem, testuj różne ustawienia i ciesz się procesem tworzenia wyjątkowych fotografii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.Wymagane pola są oznaczone *

*

*

*

Zapisz się do newslettera

Zapisując się do newslettera, akceptujesz politykę prywatności