Profile kolorów takie jak sRGB, Adobe RGB oraz ProPhoto RGB pomagają ujednolicić wygląd kolorów na różnego typu ekranach, drukarkach czy aparatach.

Krzysztof Turek

Profile kolorów

Jak oko widzi kolory?

Aby zrozumieć profile kolorów należy zacząć od podstaw, czyli od omówienia jak człowiek widzi kolory, a dokładniej jak oczy rozpinają kolory. 

Budowa oka – jeśli porównać ją do matrycy w aparacie – wygląda tak, że głównym sensorem odpowiedzialnym za rozróżnienie barw są tak zwane czopki. Każdy z nich wrażliwy jest na jedną z podstawowych barw czerwoną, zieloną lub niebieską. W zależności od stopnia stymulacji poszczególnych czopków nasz mózg potrafi rozróżnić określone kolory, dla przykładu, jeśli wszystkie czopki w naszym oku pobudzimy jednakowo, zobaczymy barwę białą. 

Powyższy opis dotyczy wyłącznie postrzegania samych kolorów a nie ich jasności, która jest z kolei rozróżniania na podstawie ilości światła wpadającego na nasz pojedynczy sensor, czyli czopek.

Ludzkie oko w największym stopniu reaguje na żółtozielone światło o długości fali około 550 nanometrów i dlatego właśnie najsilniej reaguje na światło o tej długości fali. Jednak odbiór konkretnej barwy uzależniony jest od czułości poszczególnych czopków, a ich czułość jest uzależniona od fizjologicznych cech poszczególnych osób więc każdy człowiek te same barwy odbiera trochę inaczej. Graficzna reprezentacja powyższych definicji znajduje się poniżej, kolory znajdujące się wewnątrz kształtu przedstawionego na kole barw to właśnie barwy, które rozróżnia przeciętny człowiek.

zakres-barw-widzialnych
Zakres kolorów widzialnych przez człowieka

Profile kolorów

Dysponując wiedzą na temat działania oka możemy przystąpić do omówienia profili kolorów które może posiadać dowolne urządzenie, które służy do rejestracji lub wyświetlania obrazu. W naszym przypadku będzie to aparat, skaner, monitor, drukarka a nawet papier fotograficzny. Sama idea profili kolorów polega na tym, aby na każdym z powyższych mediów kolory były przedstawione w taki sam sposób, jednocześnie zapewniając pokrycie kolorów widzialnych przez człowieka. W miarę rozwoju technologii przetwarzania obrazu profile kolorów zmieniały się, pierwszym z nich zaprezentowanym w 1992 roku był profil sRGB

sRGB

Jak sama nazwa wskazuje, opiera się na modelu kolorów RGB, który wykorzystuje czerwony, zielony i niebieski do tworzenia wszelkiego rodzaju kolorów. W dzisiejszych czasach trudno nie natknąć się na smartfon, telewizor, tablet czy monitor, który nie obsługuje sRGB. Zdjęcie przedstawione za pomocą profilu sRGB będzie najmniej nasycone, kolory będą wyglądały na sprane. Jest to spowodowane tym, że profil ten zapewnia najmniejszą przestrzeń kolorów.

Adobe RGB

kolejny profil koloru to opracowany przez firmę Adobe w 1998 roku Adobe RGB. Profil ten możemy uznać za profil podstawowy do edycji zdjęć, ponieważ zapewni nam kolory bardziej nasycone, pokrywające szerszy zakres niż profil sRGB. Profil ten obsługiwany jest przez większość programów graficznych oraz dobrych urządzeń drukujących.

Bardziej szczegółowe porównanie profili sRGB oraz Adobe RGB znajduje się w filmie: AdobeRGB vs sRGB

ProPhoto RGB

ProPhoto RGB jest największym – zapewniający największe pokrycie kolorów – i jednocześnie najciekawszym, ponieważ zawiera „kolory” wykraczające poza kolory widzialne przez człowieka. Nie są one szczególnie ponieważ większość z nas nie będzie w stanie ich zobaczyć jednak mogą wpłynąć na ogólny subiektywny odbiór zdjęcia. Główna zaletą profilu ProPhoto RGB jest jego największy zakres, niestety nie każde urządzanie jest w stanie dobrze zaprezentować kolory w tym profilu. W skrajnych przypadkach, gdy nie jesteśmy pewni czy monitor będzie w stanie wyświetlić wszystkie kolory z tego profilu należy wręcz go unikać.

profile-kolorow
Diagram przedstawiający profile kolorów ProPhoto RGB, AdobeRGB oraz sRGB w odniesieniu do kolorów widzianych przez człowieka

Film na temat głębi koloru: Głębia koloru - wszystko co powinniście wiedzieć

Film na temat balansu bieli: Temperatura koloru i balans bieli

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.Wymagane pola są oznaczone *

*

*

*

Zapisz się do newslettera

Zapisując się do newslettera, akceptujesz politykę prywatności