Redukcja szumu z techniką ETTR : TylkoFotografia – tutaj nauczysz się fotografii
Obrazek nagłówka

Redukcja szumu z techniką ETTR

Technika ETTR (expose to the right) pozwala znacznie zmniejszyć szumy na zdjęciu jednocześnie uwydatniając szczegóły. Całość opera się o zasadę działania matryc światłoczułych w aparatach (właściwie ich wadę) która wygląda następująco: wraz ze wzrostem jasności rejestrowanych obiektów zmniejsza się ilość szumów. Nazwa techniki wzięła się od jej graficznego przedstawienia na histogramie.

Zależność szumu od jasności

Technikę najlepiej stosować razem z plikami RAW co pozwala lepiej zapanować nad zdjęciem w procesie jego edycji. Należy pamiętać że otrzymane rezultaty będą różniły się w zależności od aparatu jakim dysponujemy oraz od konkretnej sceny jaką fotografujemy.

Jak więc najlepiej zrobić zdjęcie za pomocą techniki ettr?

W pierwszym kroku musimy zdecydować o ile chcemy „prześwietlić” nasze zdjęcie. Najlepiej użyć w tym celu kompensacji ekspozycji dostępnej w naszym aparacie, pamiętając jednocześnie, aby nie przepalić jasnych obszarów. 

Drugi krok polega na skompensowaniu wartości ekspozycji w programie do edycji plików RAW i tak dla przykładu, jeśli ustaliliśmy, że robimy zdjęcie zwiększając ekspozycję o +1,5ev w programie graficznym musimy dla parametru ekspozycja ustawić wartość -1,5ev.

Kompensacja ekspozycji w programie CaptureOne Pro
Kompensacja ekspozycji w programie CaptureOne Pro

Aby przećwiczyć proces edycji zdjęć zachęcam do pobrania przykładowych plików RAW użytych w filmie.

ETTR-pliki.zip

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

*