Usługa Adobe Portfolio to łatwa w obsłudze i konfiguracji strona dzięki której stworzysz swoje portfolio fotograficzne. Dostępna za darmo dla planów Adobe CC.
Adobe portfolio – recenzja usługi
Adobe Portfolio jest usługą dostarczaną wraz z każdym pakietem Creative Cloud i przeznaczoną do tworzenia własnych stron internetowych – w szczególności portfolio. Usługa ta przypomina inne dostępne kreatory stron internetowych takie jak WIX czy Squarespace, oznacza to, że jest bardzo prosta w obsłudze, a możliwości dostosowywania do własnych potrzeb są dość duże.
Dzięki Adobe Portfolio możemy założyć jednocześnie trzy niezależne serwisy internetowe i każdy z nich połączyć z własną domeną lub skorzystać z domyślnej domeny myportfolio.com. Dużą zaletą usługi jest brak jakichkolwiek reklam na tworzonych stronach, czy na przykład elementów sugerujących, że mamy do czynienia z usługą firmy Adobe (brandowanie). Każdy z serwisów korzystający z domyślnej lub własnej domeny posiada certyfikat ssl ważny przez trzy miesiące i automatycznie odświeżany. Dzięki temu nie ma potrzeby ponoszenia dodatkowych kosztów.
W trakcie tworzenia własnej strony internetowej możemy wykorzystać dowolny z 12 dostępnych motywów. Każdy z nich możemy dowolnie modyfikować, istnieje również możliwość bezpłatnego skorzystania z szerokiej gamy fontów dostępnej w ramach usługi Adobe Fonts. Tworzona strona jest również w pełni zgodna z GDPR (General Data Protection Regulation), czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) w praktyce oznacza to obsługę komunikatów informujących o ciasteczkach.
Z technicznego punktu widzenia bardzo istotna jest własna sieć serwerów CDN (content delivery network) co znacznie przyśpiesza ładowanie stron internetowych w zależności od lokalizacji. Użytkownik a właściwie jego komputer zawsze otrzyma dane z najbliższego, a co za tym idzie najszybszego serwera. Skoro już jesteśmy przy sprawach czysto technicznych to warto wspomnieć o bardzo wysokich wynikach (jak gotową usługę) w testach takich jak google pagespeed insight oraz GTmetrix. Oznacza to że nasze strony poza brakiem błędów technicznych – a nie mamy przecież możliwości poprawy kodu strony – będą ładowane szybko oraz mogą uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarkach takich jak Google czy Bing.
Do naszej dyspozycji mamy również formularz kontaktowy dzięki któremu potencjalny klient może się z nami skontaktować. Niestety usługa adobe portfolio nie posiada żadnej możliwości prowadzenia sklepu, przez co nie ma możliwości bezpośredniej sprzedaży naszych prac lub na przykład presetów. Naszą stronę możemy za to w całości zabezpieczyć hasłem dzięki czemu możemy w łatwy sposób udostępnić zdjęcia naszemu klientowi.
Jednak najważniejsza moim zdaniem funkcja to pełna integracja z programem Lightroom. Dzięki temu jesteśmy w stanie dowolne zdjęcie, które przechowujemy w chmurze Adobe łatwo umieścić na naszej stronie internetowej. Zdjęcie takie niekoniecznie musi być w formacie jpg, usługa dokona konwersji dowolnego formatu obsługiwanego przez program Lightroom na format jpg. Poza dodaniem pojedynczych zdjęć istnieje możliwość umieszczenia całego albumu stworzonego w programie lightroom w postaci pojedynczej podstrony zawierającej galerię. Co do rozmiarów zdjęć nie ma tutaj żadnych ograniczeń usługa sama odpowiedni dostosuje wymiary zdjęć, aby te na stronie prezentowały się dobrze.
Usługa Adobe portfolio umożliwia łatwe stworzenie strony internetowej zawierającej nasze prace stworzone za pomocą narzędzi dostępnych w ramach Creative Cloud. Mamy możliwość skorzystania z dość dobrych i nowoczesnych szablonów które dodatkowo możemy dowolnie modyfikować. Usługa ta jest warta uwagi ze względu na swoją prostotę, szybkość działania oraz integrację z programami firmy Adobe.
Maksymalna ilość serwisów | 3 |
Integracja z własną domeną | tak |
Liczba dostępnych motywów | 12 |
Możliwość modyfikacji motywu | tak |
Integracja z Lightroom | tak |
Integracja z Adobe Fonts | tak |
Ochrona serwisu hasłem | tak |
Zgodność z GDPR | tak |
Własny CDN | tak |
Responsywność | tak |
Certyfikat SSL | tak |
Integracja z Google Analytics | tak |
Własne metatagi | tak |
Ikona strony | tak |
Zgodność ze standardami web | tak |
Możliwość prowadzenia sklepu | nie |