Rozmiary grafik i wideo dla Social Media (2024)

Skuteczność w mediach społecznościowych to nie tylko ciekawe treści. Optymalizacja rozmiarów i proporcji zdjęć do Social Media to klucz do obecności online.

Krzysztof Turek

W dzisiejszym dynamicznym świecie obecność w mediach społecznościowych to kluczowy element budowania marki i komunikacji z widzami. Jednym z głównych składników skutecznej obecności online są atrakcyjne i profesjonalne grafiki. Jednak aby zdjęcia prezentowały się jak najlepiej na najpopularniejszych platformach społecznościowych, ważne jest dostosowanie ich rozmiarów do specyfikacji każdej z nich.

Poniżej znajduję się szczegółowe zestawienie rozmiarów zdjęć dla najważniejszych serwisów społecznościowych. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, właściwe przygotowanie grafik wymaga również wiedzy z zakresy profili kolorystycznych, formatów graficznych oraz wielu innych.

Warto zauważyć, że niektóre platformy nie kładą jedynie nacisku na same wymiary zdjęć, ale także na proporcje, które wpływają na estetykę prezentowanych grafik. Korzystając z niezalecanych proporcji, możemy doświadczyć problemów z wyświetlaniem obrazów na różnych urządzeniach. Dlatego też zwróć uwagę nie tylko na konkretne liczby pikseli, ale także na proporcje, aby zapewnić spójny i profesjonalny wygląd Twoich grafik na każdej platformie społecznościowej.

1. Facebook

ElementRozmiar w pikselach
Okładka strony820 x 312
Zdjęcie profilowe180 x 180 (wyświetlane jako 170 x 170)
Zdjęcie wydarzenia1920 x 1080
Zdjęcie ogłoszenia1200 x 628
Zdjęcie w postach1200 x 1200 (maksymalnie)
Zdjęcie w linkach1200 x 630
Zdjęcie w reklamach1200 x 628
Miniaturka wideo (ogłoszenie)1200 x 675
Miniaturka wideo (strona główna)1280 x 720
Wideo w newsfeedie1280 x 720 (minimalne 600 pikseli szerokości)
Wideo w coverze strony820 x 462
Wideo w wydarzeniach1920 x 1080

Facebook niestety bardzo często odświeża swój interfejs przez co nasza strona, a właściwie grafiki umieszczone na niej mogą po takim odświeżeniu wyglądać nie najlepiej dlatego warto przesyłać obrazy w bardzo dużych rozdzielczościach, będziemy mieli pewność że nasze posty zawsze będą wyglądały poprawnie.

Jeśli w naszym poście linkujemy do strony internetowej, facebook sam umieści odpowiednią miniaturkę w poście. Jeśli taka strona zostanie odświeżona, facebook również zaktualizuje miniaturkę.

2. Instagram

ElementRozmiar w pikselach
Kwadratowe zdjęcie (feed)1080 x 1080
Pionowe zdjęcie (feed)1080 x 1350
Poziome zdjęcie (feed)1080 x 608
Kwadratowe zdjęcie (profil)360 x 360
Miniaturka zdjęcia (profil)161 x 161
Zdjęcie w story1080 x 1920 (maksymalne wymiary, ale idealnie 1080 x 1920)
Zdjęcie w story (poziome)1080 x 608
Zdjęcie w story (kwadratowe)1080 x 1080
Zdjęcie w story (pionowe)1080 x 1350
Wideo w story (maksymalne wymiary)1080 x 1920
Miniaturka wideo (profil)420 x 654
Wideo w feedzieMaksymalnie 1080 x 1350

Instagram jest platformą, która obsługuje zarówno obrazy w orientacji poziomej, jak i pionowej, zachowując także wsparcie dla klasycznych obrazów kwadratowych od czasu swojego debiutu. Aby zapewnić, że zdjęcia prezentują się optymalnie, poniżej znajduje się kilka prostych wskazówek.

Porady i wskazówki

  • Instagram wyświetla zdjęcia profilowe w rozdzielczości 110 x 100 pikseli, jednak pliki obrazów są przechowywane w rozdzielczości do 360 x 360 pikseli. Dlatego najlepiej przesłać obrazy w takim rozmiarze. Mimo kwadratowego formatu, zdjęcia profilowe są prezentowane w formie okręgów, najważniejsze aby rogi obrazu nie zostały obcięte. Zawsze warto więc umieścić zdjęcie profilowe lub logo w centrum i nieco je zmniejszyć.
  • Dla najlepszego wyglądu zdjęcia powinny mieć szerokość 1080 pikseli. W przypadku zdjęć szerszych niż 1080 pikseli, aplikacja Instagram automatycznie je zmniejszy do tej rozdzielczości.
  • Można również przesłać zdjęcia mniejsze niż o szerokości 320 pikseli – zostaną one wtedy powiększone do 320 pikseli, jednak przy tak niewielkiej rozdzielczości nie będą się prezentowały najlepiej
  • Jeśli prześlemy zdjęcie o innych proporcjach, Instagram automatycznie je przytnie, aby dopasować do właściwych proporcji.

3. Twitter

ElementRozmiar w pikselach
Zdjęcie w tweecie1200 x 675
Zdjęcie w tweecie z linkiem1200 x 628
Zdjęcie w tweecie z cytatem1200 x 675
Zdjęcie w tweecie w trybie nocnym1200 x 675
Zdjęcie profilowe400 x 400 (maks. 2 MB)
Miniaturka zdjęcia w tweecie150 x 150
Zdjęcie w nagłówku profilu1500 x 500
Zdjęcie w tweecie w trybie nocnym z cytatem1200 x 675
Wideo w tweecie (min. wymagane)32 x 32 px
Wideo w tweecie (maksymalne wymiary)1920 x 1200
GIF w tweecie (maksymalne wymiary)1200 x 675

Obrazy w tweetach zdecydowanie zwiększają ich atrakcyjność, przyciągając więcej kliknięć, polubień i retweetów. Statystyki pokazują, że tweety z elementami wizualnymi mają trzykrotnie większą szansę na zainteresowanie odbiorców.

Twitter posiada bardzo podobny rozmiar zdjęć do facebooka dzięki czemu jesteśmy w stanie wykonać odpowiednie grafiki jednocześnie dla obydwu serwisów społecznościowych. Najprostszym sposobem do tego zadania będzie zmiana w dowolnym programie graficznym obszaru roboczego (w Adobe Photoshop w menu Obraz pozycja Rozmiar Obszaru Roboczego…)

4. LinkedIn

LinkedIn to profesjonalna sieć społecznościowa, która pozwala użytkownikom tworzyć i udostępniać swoje profile zawodowe, nawiązywać kontakty i szukać możliwości kariery. Aby w pełni wykorzystać potencjał LinkedIn, warto zadbać o atrakcyjny i spójny wygląd swojego profilu, w tym umieszczenie grafik i zdjęć.

ElementRozmiar w pikselach
Zdjęcie tła profilu1584 x 396
Zdjęcie profilowe (avatar)400 x 400
Miniaturka artykułu (ogłoszenia)1200 x 627
Miniaturka zdjęcia posta1200 x 1200 (maks. 15 MB)
Zdjęcie firmy (logo)300 x 300 (maks. 4 MB)
Zdjęcie strony firmy (cover)1128 x 191
Baner firmy (hero)1128 x 376
Logo firmy na stronie300 x 300
Miniaturka artykułu (ogłoszenia)1200 x 627
Wideo firmy256 x 144 – 4096 x 2304

Porady i wskazówki

  • Zdjęcie profilowe: To pierwsze, co zobaczą inni użytkownicy LinkedIn, gdy odwiedzają profil lub oglądają post. Zdjęcie profilowe powinno być w miarę aktualne, najlepiej zapisać je w formacie PNG lub JPEG.
  • Zdjęcie tła: To drugie, co zwróci uwagę odwiedzających profil na LinkdIn. Zdjęcie tła powinno być również w formacie PNG lub JPEG i mieć minimalny rozmiar 1128 x 191 pikseli.
  • Zdjęcia i grafiki w postach: Jeśli udostępniamy treści na LinkedIn, można z łatwością dodać do nich zdjęcia lub grafiki, które uatrakcyjnią i uzupełnią tekst. Zdjęcia i grafiki w postach powinny być w proporcji 1,91:1 (1200 x 627 pikseli) i mieć więcej niż 200 pikseli szerokości. Jeśli dodajemy URL do swojego posta, LinkedIn automatycznie wygeneruje miniaturkę obrazu z tej strony.

5. TikTok

ElementRozmiar w pikselach
Profilowe200 x 200
Zdjęcie profilowe100 x 100
Miniaturka filmu1280 x 720
Wideo (pionowe)720 x 1280
Wideo (poziome)1280 x 720
Wideo (kwadratowe)720 x 720
Wideo ogłoszeniowe540 x 960
Okładka profilu1080 x 1920
Miniaturka Live Photo1280 x 720
Miniaturka GIF100 x 100

Na TikToku przeważa jeden typ treści – materiały wideo. W zasadzie jedynym miejscem, gdzie możemy opublikować grafikę w formie obrazu jest nasze zdjęcie profilowe. Według aktualnych zaleceń, powinno mieć ono format JPEG lub PNG.

6. YouTube

ElementRozmiar w pikselach
Miniaturka wideo1280 x 720
Okładka kanału2560 x 1440
Okładka na komputerze2560 x 423
Okładka na telewizorze2560 x 1440
Okładka na tablet i telefonie1855 x 423
Logo marki800 x 800
Wideo (standardowe)1280 x 720
Wideo (HD)1920 x 1080
Wideo (Full HD)1920 x 1080
Wideo (4K)3840 x 2160

W serwisie YouTube podobnie jak na TikToku dominuje wideo, serwis ten wspiera bogatą ilość formatów plików wideo, których lista znajduje się w poniższej tabeli.

Formaty Wideo

Formaty wideo przez serwis YouTube
MOVTo format pliku multimedialnego opracowany przez firmę Apple dla programu QuickTime.
MPEG4To standard kompresji wideo i audio opracowany przez grupę Moving Picture Experts Group (MPEG)
MP4To format kontenera multimedialnego oparty na standardzie MPEG-4. Może przechowywać i odtwarzać wideo, dźwięk, obrazy i tekst zakodowane różnymi kodekami, takimi jak H.264, AAC, MP3, JPEG i PNG. Jest kompatybilny z większością urządzeń i platform, takich jak YouTube, Facebook, Twitter i Instagram
AVITo format pliku multimedialnego opracowany przez firmę Microsoft dla systemu Windows. Może przechowywać i odtwarzać wideo i dźwięk zakodowane różnymi kodekami, takimi jak DivX, XviD, MP3, PCM i Cinepak.
MPEGPSTo format kontenera multimedialnego oparty na standardzie MPEG-2. Może przechowywać i odtwarzać wideo i dźwięk zakodowane różnymi kodekami, takimi jak MPEG-2, MPEG-1, AC3, MP2 i LPCM.
FLVTo format kontenera multimedialnego opracowany przez firmę Adobe dla technologii Flash. Może przechowywać i odtwarzać wideo i dźwięk zakodowane różnymi kodekami, takimi jak H.263, VP6, Sorenson Spark, MP3 i AAC.
WMVWindows Media VideoTo format pliku multimedialnego opracowany przez firmę Microsoft dla technologii Windows Media. Może przechowywać i odtwarzać wideo i dźwięk zakodowane kodekiem Windows Media Video (WMV) lub Windows Media Audio (WMA)dows Media Video
WebMTo format kontenera multimedialnego opracowany przez firmę Google dla technologii HTML5. Może przechowywać i odtwarzać wideo i dźwięk zakodowane kodekiem VP8 lub VP9 dla wideo i Vorbis lub Opus dla dźwięku. Jest obsługiwany przez większość przeglądarek internetowych i aplikacji HTML5.
3GPTo format kontenera multimedialnego opracowany przez Third Generation Partnership Project (3GPP) dla technologii telefonii komórkowej.

Jak można zauważyć najlepiej opierać swoje produkcje wideo na formatach MP4 oraz WebM ponieważ są one obecnie najpopularniejsze, a co za tym idzie wspierane przez największą ilość serwisów internetowych i przeglądarek. Pozostałe z kolei w większości możemy uznać za przestarzałe, jednak jeśli istnieje taka konieczność serwis YouTube poradzi sobie z nimi bez problemu.

Pliki graficzne

z powyższych zestawień można wywnioskować że najpopularniejszymi formatami są PNG oraz (niestety) JPG. O ile ten pierwszy oferuje bardzo wysoką jakość, to w przypadku JPG niestety nie będziemy mogli udostępnić prac w najlepszej możliwej jakość. Jednak mówimy tutaj cały czas o serwisach internetowych a nie o ich natywnych aplikacjach które pozawalają często na import plików graficznych w różnych innych formatach. Przykładem może być aplikacja Instagram dla systemu iOS która bez najmniejszego problemu radzi sobie z plikami w formacie HEIF, WebP oraz innymi wysokiej jakości plikami graficznymi.

Dobrą praktyką będzie przygotowanie zdjęcia lub grafiki w najwyższej możliwej jakości, a następnie dołączenie jej do konkretnego serwisu za pomocą natywnej aplikacji. W tej sytuacji musimy pamiętać tylko o proporcjach naszej pracy, oraz aby w miarę możliwości unikać plików o profilach kolorów innych niż sRGB lub AdobeRGB ponieważ może to powodować błędy w ich wyświetlaniu. Podobna sytuacja może mieć miejsce w przypadku zdjęć HDR

Skuteczne wykorzystanie mediów społecznościowych wymaga nie tylko ciekawych treści, ale także estetycznych i odpowiednio dostosowanych grafik. Zrozumienie specyfikacji dotyczących rozmiarów i proporcji zdjęć na poszczególnych platformach to klucz do tego, aby treści wyróżniały się i przyciągały uwagę. Należy pamiętać o dostosowaniu swoich grafik do wymagań każdego serwisu społecznościowego w których chcemy je umieścić, aby maksymalnie wykorzystać potencjał swojej obecności online.

Zapisz się do newslettera

Zapisując się do newslettera, akceptujesz politykę prywatności